Realistlik modernist või modernistlik realist? Honoré Daumier maalikunstniku ja skulptorina
Kuigi prantsuse 19. sajandi kunsti suurkuju Honoré Daumier (1808–1879) oli oma kaasajal tuntud eelkõige karikaturistina, lõi ta ka umbes 500 uuenduslikku maali ja 120 skulptuuri.
Lektor kunstiajaloolane Aleksandra Murre
Daumier oli esimene suur prantsuse kunstnik, keda puudutas allasurutud töörahva saatus. Kuna ta kujutas ka peamiselt vaid olemasolevat ja hoidus ilustamisest ja magususest, liigitatakse ta looming tavaliselt realismi alla. Samas polnud talle omane üks stiili tunnuseid – reaalsuse täpne edasiandmine. Tema läbitungiv pilk tabas realistlikult pigem ühiskonna ja suurlinna elu olemust kui nende välist vormi.
Tema väikesemõõtmelised skulptuurid kujutavad endast poliitikute karikeeritud portreebüste, mis tabavad šaržilikult mitte ainult nende näojooni, vaid ka endaga rahulolu ja ükskõiksust riigiasjade vastu.
Mõned Daumier’ maalidki jäädvustavad ennasttäis advokaate ja teisi naeruväärseid tegelasi, kuid kaotavad tihti sideme karikatuuriga. Osa teoseid peegeldavad lihtsate inimeste elujõudu ja teatrimaailma salapärast lummust, vaeseid hämaras vagunis või põgenike kurba teekonda tundmatusse. Mõned neist loobuvad isegi realismi põhiprintsiibist – kaasaja kujutamisest – ning käsitlevad näiteks Don Quijote seikluste vahendusel üldinimlikke probleeme. Tema üldistatud figuurid mõjuvad teinekord emotsiooni kandvate värvilaikudena, vahel aga koosnevad vaid kirglikest joontest. Seetõttu on Daumier’s nähtud nii impressionismi, postimpressionismi või isegi ekspressionismi eelkäijat.